Alf Prøysens «Sirkus Mikkelikski»

I 2014 er det 100 år siden Alf Prøysen ble født. Jeg har vært så heldig å få illustrere Gyldendals jubileumsutgave av «Sirkus Mikkelikski» – Prøysens klassiske eventyr om Bolla Pinnsvin, Mikkel rev, Nøtteliten og de andre dyrene i eventyrskogen.

Det er ikke til å komme unna: Jeg har hatt et langvarig forhold til Bolla Pinnsvin. I 1998 gjorde jeg de første skissene til den aller første Prøysen-tegnefilmen. Siden har jeg medvirket til ni Prøysenfilmer for NRK, alle med de kjente figurene. Da jeg i 2013 ble spurt om å illustrere «Sirkus Mikkelikski» til jubilemusåret, kunne altså Bolla og jeg feire 15 år med fast følge. Og hva var vel bedre enn å ta med Bolla på sirkus.

Sirkus Mikkelikski er Mikkel revs eget sirkus. Det har forestilling bare én gang i året, og det er bare dyr som får være med i manesjen. Men en gang hendte det at to mennesker opptrådte på Sirkus Mikkelikski. Og det er dét denne historien handler om.

Det ble mange skogsturer i arbeidet med boken. Stier, hus og krokete trær er samlet fra min egen eventyrskog,– turstiene i nærområdet. For selv om Prøysens fortellinger er fantasifulle og eventyrlige, er de samtidig nære og gjenkjennelige for store og små. Eventyret er alltid i nærheten.

I år feirer vi Prøysens jubileum, og jeg er sikker på at Mikkel lager en heidundrende sirkusforestilling i skogen. Hipp hurra for Prøysen og eventyret!

Én tanke på “Alf Prøysens «Sirkus Mikkelikski»”

Legg igjen en kommentar

