sirkus_mikkelikski_foto_ 028

Alf Prøysen 100 år

Alf_Prøysen_100_årI dag ville Alf Prøysen fylt 100 år. Prøysen ble født på Rudshøgda i Ringsaker den 23. juli 1914.

Alf Prøysen var en norsk visesanger og forfatter som var aktiv fra 1945 til han døde i 1970. Han arbeidet i flere ulike medier: bøker, aviser, scene, grammofonplater, radio og TV. Mange av sangene og fortellingene hans er blitt folkeeie i Norge. (Klipp fra Wikipedia)

Alf Prøysen har betydd mye for meg. Sangene fra «Alf Prøysens Samlede Verker» ble sunget på sengekanten da jeg var liten. Prøysen var tema for særoppgaven min på videregående. I 10 år jobbet jeg med produksjon av kortfilmene til Alf Prøysens Barnesanger. I 2014 har jeg fått illustrere den klassiske Prøysen-boka Sirkus Mikkelikski, som også har inspirert det nye amfiteateret ved Prøysenhuset. Og nettopp nå jobber vi i Sandnes Media med filmatisering av Prøysens klassiske bok om «Geitekillingen som kunne telle til ti».

Tusen takk, Alf Prøysen, for alle eventyrene du har delt med oss! 

Hjemme hos Alf Prøysen i Nittedal (1964) CC BY-SA 3.0 Rigmor Dahl Delphin – Oslo Museum (Byhistorisk samling), via oslobilder.no

Legg igjen en kommentar

